رواية احببت مشهور الفصل الثاني عشر 12 بقلم حنان القوقازية

رواية احببت مشهور الفصل الثاني عشر 12 بقلم حنان القوقازية 

 

#احببت_مشهورا

#البارت 12

بدأت حبيبة في اسئلتها لحسان و هو يجيب بكل صراحه 

حبيبة: ليه سرقت تصاميم شركة الكيلاني


حسان: كنت فاكرها شركة زكرياء الكيلاني عشان انتقم لست أمينة لي ساعدتني لما كنت صغير بس طلعت شركة خالد الكيلاني و خسر ابنه 


حبيبة: ندمت على ده 


حسان : لا 


حبيبة: مالك ليه صرت كدا انت كنت شاب حلو و شهم و قوي ليه صرت كدا غير انك كنت ناجح 


حسان : خسرت كل حاجة بابا و ماما و اختي و الست لي نقذتني من بين العصابة كمان و البنت لي كنت بحبها وردة ماتت و اختي بالرضاعة حبيبة كمان صارت تكرهني جامد 


حبيبة : انت تعرف ليه صارت تكرهك 


حسان: عارف عشان دخلت للمخد*رات و تجارة الأعضاء

حبيبة: ليه عملت كدا


حسان: عشان طمعي يمكن و عشان ابقى قوي عشان قبلها كنت ضعيف 


حبيبة: ازاي كنت ضعيف 


حسان : كان الكل يهيني من لما مات بابا و عمي كان هيغتصب امي قدام عيني و لما شفته ضربني جامد و تعرفي لما كنت 19 سنة كمان كان يعمل فيا حاجات محدش يعملها 

حبيبة: كان يعمل ايه 


حسان : كان يديني مخدرات و لما مبحبش انفذ لي عايزه يحرمني منها و انا بصير زي المجنون


حبيبة: كان يطلب منك ايه 


حسان: اسرق و اجيبله ولاد بريئة عشان ياخد اعضائهم يعني اخطفهم


حبيبة: و هو ازاي مات 


حسان : مات مقتول من مافيا ايطالية 


حبيبة: و انت ازاي حتى دخلت للعالم ده 






حسان: كنت مدمن و كنت عايز ابقى اقوى فدخلت العالم ده و درست هندسة عشان اعمل شركة و اعمل لي انا عايزه و يكون سهل عليا شغل المافيا و كدا 


حبيبة: و عمك ده تجمعوا اي علاقة بعيلة الكيلاني


حسان : اه يجمعوا هو لي بعت بنات شمال لوردة عشان تبقى مدمنة عشان انا معملتش لي كان عايزه و هي اني اعمل لوردة فضيحة بس انا كنت بحبها اوي و هي مكانتش تعرف 


حبيبة: و ليه كان عايز يعمل كدا في وردة 


حسان: عشان كان عاوز ينتقم من زكريا


حبيبة: و ليه ينتقم من زكريا


حسان: عشان زمان عمي كان بيحب أمينة بس هي مكانتش تحبه و عمي كان عايز يتزوجها بس زكريا راح خطبها و تجوزها و كانت تحبه 


حبيبة: و بعدين عمك عمل ايه 


حسان: بعث خادمة لقصر الكيلاني و طلب منها تحط كل يوم مخدرات في عصير او قهوة أمينة بالوقت و كل يوم تزيد نسبة المخدرات حتى بلشت أمينة تتعود و بقت مدمنة بس لما شاف زكرياء حالتها بلش يعالجها و تعالجت و بقت كويسة و عمل عمي كدا عشان ينفصل زكريا و امينة بس منفصلوش

و بعدها بسنين عمل كل حاجة عشان ينفصلوا في مرة عرف اني بحب وردة فطلب مني اعمل فضيحة بس انا معملتش قام بعتلها بنات شمال خلوها تبقى مدمنة و بعدين ماتت بجرعة زائدة من مخدرات و زكرياء اتهم أمينة بده بس هي بريئة 


حبيبة: و انت ازاي عرفت 


حسان: لما كان عمي يعذبني بالمخزن كل يوم يقعد يحكيلي 


حبيبة: هو انت لو بقت وردة كنت هتعمل كدا كمان 


حسان : لا انا بقيت كدا عشان خسرتها 

حبيبة: و حبيبة


حسان : حبيبة دي اختي و هي بقلبي و كانت تنصحني اني ابعد و اشتغل في الهندسه بس و هي كانت تعرف باللي اعمله بس انا شيطان


حبيبة : انت هتتعاقب على ده 


حسان: اه 






حبيبة قامت من مكانها و اخذت الكاميرا و المسجل و خرجت و دموع في عينيها فحسان في صغرها كان صديق لها في كل شيء كان يشبه شخصيتها و لكن في كبره بسبب قساوة عمه عنه أصبح شخصا آخر الشيطان الذي بداخله قام بالتأثير عليه و جعله يبتعد عن الدين و المبادئ الإنسانية

🤍🤍🤍🤍💙💙🤍🤍🤍

بالليل ببيت امينة كانت جالسة كعادتها حتى دق الباب

و كان زكرياء فتحت له و دخل دون أي كلمة 

و اردفت هي: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته


زكريا: و عليكم السلام ورحمه الله وبركاته


ذهب و جلس على الأريكة و أردف: اعملي قهوة 


أمينة: حاضر 

قامت بإعداد القهوة و احضرتها له و جلست و اردفت : في حاجة عايز حاجة 


زكريا: حرام اجي لمراتي 


أمينة صمتتت و اردفت في نفسها: هي مراتك ليوم تذكرتها بس ولا ايه بس مش عارفه ماله ده كدا شكله تعبان اسئله ولا لا خلاص هسأل 


فاردفت أمينة له: انت تعبان 


فاردف: و كتير قومي تعالي قربي 


قامت من مكانها و اقتربت منه و جذبها من يدها لتقع بين أحضانه و اردفت: اععع في ايه مالك 


زكريا قاطعها : هش كان صار لنا منفصلين و انا ببيت و انت ببيت 

آمينة: سنين 


زكريا و هو يحتضنها بقوة: ازاي مرت السنين دي عليك عايز اعرف كل التفاصيل


أمينة:اشتغلت و معلمة موسيقى و دخلت دروس في التجميل و كنت شاطرة و خدت شهدات و تعلمت و دخلت اشتغلت ببيوتي سنتر و كدا و بعدين جمعت فلوس و عملت أول متجر ليا و احم حبيبة كانت تجي ليا الصراحة و دخلنا دورات التجميل مع بعض و في مرات انت كنت توصلها 


زكريا قاطعها ؛ و ازاي انا مكنتش اعرف


أمينة: شغلتك انا مليش دعوة 


زكريا: كملي و بعدين 


أمينة بلشت في الصالون و كنت عاملة إدارة حلوة و كدا و بعدين بلشت اكبر و اتشهر و اجيت مواقع التواصل و اتشهرت أكثر فيها 


قاطعها زكريا: بس ازاي مكنتش اشوفك 


أمينة : عشان انا مبضهرش وشي بس ايدي لي بعمل بيها الميكب للمودل 

زكريا: اها و بعدين






أمينة: البزنس بتاعي صار يكبر و حبيبة كبرت و صار عندها البزنس بتاعها و ساعدوني هي و اوليفر انو شغل يطلع برا مصر فعملت صالونات تجميل برا مصر كمان و استثمرت في العقارات و دلوقتي معايا مدرسة للتجميل و فيها كتير طلاب و المعلمين كلهم اتعلموا على أيدي و عايشة هنا بس 


زكريا: وليه مطلبتيش الطلاق


أمينة: كنت فاكرة الايام الاولى أنها كانت لحظة حزن و غضب منك و كنت فاكراك هتجي ليا و ترجعني بس من يوم ما قلت لي امشي مشفتكش تاني و انت شفتني 


زكريا: الصراحة انا كنت كارهك و لسا كدا و مكنتش عايز اشوفك و في سنين دي مشفتكش ولا مرة 


أمينة :اها بس انت ليه هنا دلوقتي


زكريا : في عندك مشكلة 


أمينة: لا اهلا و سهلا البيت بيتك اصلا 


زكرياء: فين غرفتك 


توترت قليلا و اشارت على غرفتها 

حملها زكريا و ذهب باتجاه غرفتها و وضعها على السرير و جلس بجوارها و أردف : 

_اقرب منك تسمحيلي 


أمينة و تجمعت الدموع في عينيها و اردفت : احم مقدرش امنعك 

زكريا: ليه 


أمينة ؛ عشان ديني و مقدرش امنع جوزي انو يقرب عشان حقه و مهما يكون هانني أو شيء 


زكريا ابتسم بداخله لأنها لازالت تحمل قيم دينها بداخلها و تعطي كل أحد حقه حتى هو نفسه فقد قام باهانتها و شتمها و لكن لم تمنعه عن حقه و حتى طريقة كلامها تدل على احترامها له .... طبع قبلة على شفتيها و أردف:


_امينة سؤال 

أمينة: اتفضل 


زكريا: انت ليه معملتيش حاجة لي بعمله فيكي ها احكيلي متخافيش مني 


أمينة و هي تبكي: انت بجد اهنتني اوي و كسرت قلبي و وجعتني و حرمتني من ولادي بس مقدرش اعمل حاجة أو اهينك عشان انت جوزي و ربنا أمر باحترام الزوجة لزوجها و الزوج لزوجته و العلاقة بينهم علاقة مودة و حب و احترام 


زكرياء طبع قبلة على شفتيها و مسح دموعها و اردف : 


_متعيطيش عشاني عشان مستاهلش . نامي و ارتاحي يا أمينة ربنا يريح قلبك 

و جذبها لحضنه و احتضنها بشدة و أردف : انت تلبسي حجاب 






أمينة: اه ما انا منتقبة 


زكريا: بجد 

أمينة ؛ اه حبيبة كانت عايزة تلبسه بس ملبستش عشان شغلها و عشان كدا في أغلب وقت تلبس كمامة و متضهرش في التلفزيون و كدا 


زكرياء: اها اسئلك سؤال 


أمينة : اه اتفضل 


زكريا : بتحبيني 


أمينة أجابت بكل صراحه: اه بحبك و لسا بحبك على فكرة يعني 


زكرياء: ارتاحي و بلاش عياط ماشي 


أمينة : حاضر . بس عايزة طلب واحد 


زكريا: ايه هو 


أمينة : لو بموت خلي بالك كويس من حبيبة 


زكرياء: ليه بتقولي كدا و ليه حبيبة 


أمينة : عشان هي متتحملش زي التانيين و حساسة اوي و لو يحصلي حاجة هتدخل في اكتئاب حاد عشان انا الوحيدة لي بفهمها و قريبة منها 


زكريا: ليه في حاجة انا معرفهاش 


أمينة : لا مفيش بس انا بخاف على حبيبة اوي عشان هي معندهاش صحاب و هي مكروهة كتير بسبب طريقتها 


زكريا: مين بيكره بنت زيها انا بفتخر بيها أكثر من عز دي صارت احسن مني 


أمينة: هي تعتقد الكل بكرها وعشان كدا تعتقد أنها متجوزتش بسبب ده 


زكرياء: اها أن شاء الله خير و متقوليش انك تموت بعيد الشر عنك و ارتاحي انتي 


أمينة: حاضر

خرج زكرياء ة عاد لبيته يفكر في كلام حبيبة 







🤍🤍🤍🤍🤍🤍💙🤍🤍

مر يوم اخر و جاء يوم مفاجأة حبيبة

اجتمع الجميع في قاعة العرض يشاهدون فيه افلام مع بعض أو شيء في اسفل قصر الكيلاني تحوي شاشة عرض كبيرة و مكبرات الصوت و ارائك للجلوس و مكينة قهوة 

لتدخل حبيبة و تقوم بربط الفيديوهات التي صورتها لحسان و سيلين و تقوم بعرضهم صوت و صورة

كان الجميع في صدمة من ما يسمعوه هذا 

🤍🤍🤍🤍🤍💙🤍🤍

أما أمينة فدخلت المستشفى لتقوم بعملية و لكنها لازالت مترددة 


لتردف: يا جماعة انا لازم اعمل العملية بس والله حرام لو مبقولش لزوجي بس بردو مش هاخد نفسي لتهلكة انا هعملها و لي يحصل يحصل يا رب سامحني بس 


دخل الدكتورة و أردفت : ايه يا ست أمينة هتعملي العملية

أمينة :.......

#يتبع

#بقلم :حنان القوقازية 


                     الفصل الثالث عشر من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×